Cardul național de sănătate nu a funcționat pe 18 septembrie timp de 5 ore

Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor
de Familie (FNPMF) sunt serios preocupate de problemele care apar din ce în ce mai des în funcţionarea
Platformei Informatice de Asigurări de Sănătate.
Înţelegem necesitatea cardului naţional în sistemul medical românesc, precum și a celorlalte
componente ale PIAS.

Ziua de vineri 18 septembrie 2015 constituie însă un precedent periculos pentru sistemul de
sănătate din România. Avaria apăruta la nivelul CNAS a făcut imposibilă utilizarea cardului național de
sănătate mai bine de cinci ore. În acest timp, sute de mii de pacienţi au aşteptat la uşile cabinetelor,
spitalelor, farmaciilor, laboratoarelor, fără a beneficia de serviciile medicale de care aveau nevoie.

În condițiile în care validarea serviciilor medicale se face de la 1 septembrie, conform legislației, exclusiv pe
baza cardului pentru persoanele cărora acest instrument li s-a emis, faptul că nu există nici la această oră
un sistem alternativ la situația de avarie constituie un grav prejudiciu adus pacienților, precum și
furnizorilor de servicii medicale. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi luni, după ora 16, timp de alte 4 ore, precum
și astăzi, pentru un interval de o oră și jumătate.

Este inadmisibil ca în mijlocul capitalei României, capitală europeană, CNAS să susţină că
problemele provin de la „o pană de curent”. Este inadmisibil ca existența unui astfel de sistem să nu aibă
prevăzută o formă de funcționare în caz de avarie majoră, în condițiile în care – de exemplu – unui spital îi
este impus un sistem alternativ pentru funcționare în caz de avarie.

CNAS pretinde de la furnizori dotări care să funcţioneze non-stop şi obligă furnizorii să folosească
sistemul informatic al CNAS. Legislația însă nu precizează ce se întâmplă când sistemul informatic nu
funcţionează. Deși CNAS susține că se poate lucra cu sistemul cardului offline, softiștii susțin că CNAS nu are
implementate în programe și bibliotecile de lucru elementele necesare.

Ca urmare, CEAS nu poate funcționa offline. În ciuda acestor evidențe, pacienţii sunt dezinformați prin comunicatele CNAS, deoarece, conform legii și specificațiilor informatice, fără card de sănătate nu se pot acorda servicii medicale
decontabile, pentru că în realitate, nu există acea amprentă a cardurilor. Chiar daca serviciile se vor valida
in urmatoarele 72 de ore, nesemnate cu cardul vor avea erori si nu se pot plati.

Deși CEAS e conceput pentru a face economii în sistem printr-un un control mai bun asupra
gestionării fondurilor, avariile apărute frecvent în ultima perioadă au dus la false economii. În plus,
legislaţia ambiguă permite CNAS să culpabilizeze furnizorii de servicii medicale, fără să responsabilizeze pe
adevărații vinovați.

În aceste condiții, solicităm:
 Soluţie alternativă de funcționare a PIAS în caz de avarie.
 Audit independent la nivelul CNAS pentru evaluarea sistemului informatic şi a prejudiciilor
aduse sistemului de sănătate prin proasta funcționare a acestuia
 Responsabilizarea reală și pedepsirea celor vinovați de prejudiciile aduse.
 Verificarea conform legii a gestionării sistemului informatic și a asigurării mentenanței acestuia.

Reamintim faptul că înțelegem nevoia unui instrument de control a utilizării banilor în sănătate, cu
condiția minimă a funcționării acestui instrument fără a prejudicia sănătatea pacienților noștri și
funcționarea normală a sistemului.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.